سخنرانی مدیر مسئول نشر فروهر در 31 امین نمایشگاه بین المللی کتاب

مدیر مسئول نشر فروهر عنوان کرد:

تجلیل از ناشران اقلیت های مذهبی و فرهنگی به فعالیت آنان انگیزه می دهد.

سرکار خانم دکتر فرزانه گشتاسب، مدیر مسئول نشر فروهر، در نشستی که در سرای اهل قلم در 31 امین نمایشگاه بین المللی کتاب پیرامون بررسی شرایط ناشرین اقلیت های دینی برگزار شده بود، بیان کرد که تجلیل و سپاسداری از ناشران اقلیت های دینی و همچنین ناشرین مذهبی و فرهنگی سبب انگیزه شده و به پژوهشگران این زمینه مطالعاتی، شوق بیشتر برای ادامه ی کار می دهد.

وی در این نشست که با باشندگی جناب آقای دکتر علی فریدونی، مدیر کل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی، و جناب آقای سعید تقوی، رییس اداره اقلیت های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به پایین بودن میانگین زمانی مطالعه ایرانیان، از عدم تمایل جوانان امروزی به مطالعه کتاب های تخصصی و بخش فرهنگی اشاره کرد و عنوان کردن اینکه حتی با وجود چاپ سالانه 100 جلد از یک عنوان، همچنان شمار بسیاری از آن در انبارهای انتشارات باقی می ماند، پیشنهاد چاره اندیشی بلند مدت برای علاقمند کردن این قشر برای مطالعه بیشتر در اوقات فراغت خود پرداخت.

دکتر گشتاسب، با انتقاد از ضوابط جدید 31 امین نمایشگاه بین المللی کتاب که محدودیت حداقل 40 عنوان جدید در 4 سال اخیر برای ناشرین قرار داده شده است، بیان کرد که بهتر است به کیفیت کار و چاپ کتاب پرداخته شود تا به کمیت آن.

مدیر نشر فروهر همچنین به افزایش هزینه های چاپ کتاب و کاغذ و متعاقبا فشاری که بر دوش ناشرین وارد شده سخن گفت و خواستار چاره اندیشی در این جهت کرد. وی در ادامه با اشاره به این که تفاوت اینگونه نشرها، اختصاصی بودن آنهاست، و محتوای خاص فرهنگی تولید می کند، افزود: این ناشرین امکان ورود به بازار تجاری را ندارند و اکثر ناشرانی مه در این حوزه خاص تولید محتوا میکنند، مشکل مالی داشته و وارد تنگنای مالی شده اند. این ناشرین سرمایه فرهنگی جامعه ایران هستند و بایستی حمایت شوند. اگر این ناشرین حذف شوند، صدمه های جبران ناپذیری به فرهنگ ایران زمین می خورد.

دکتر گشتاسب همچنین پیشنهاداتی را در راستای ارتقا شرایط ناشرین مطرح نمود که از جمله آن، حمایت از ناشران خصوصی که تولید فرهنگی خاص دارند، پیش بینی یارانه هدفمند برای تولید و چاپ کتاب هایی که تخصصی فرهنگی بوده، تجلیل از ناشران اقلیت های دینی، مذهبی و فرهنگی و تشویق بیشتر پژوهشگران فعال در این حوزه. وی با سپاسگزاری از اهل قلم، عنوان کرد که به تازگی بن کتاب را برای اهالی اهل قلم در نظر گرفته است که این یک چرخه ی مالی و اقتصادی بسیار مطلوبی را برای نشر کتاب به دنبال دارد.

وی تقاضا کرد که بودجه کتابخانه های تخصصی که وابسته به وزارت ارشاد و دولت هستند افزایش یافته و نظارت شود تا حتما این بودجه صرف خرید کتاب شود، و بین ناشران مختلف اعم از اقلیت ها و غیر اقلیت ها تفاوتی اعمال نشود.

وی با معرفی انتشارات به فروهر به عنوان یک از قدیمی ترین انتشارات های جامعه زرتشتی، اشاره کرد که کار اصلی و مهم ترین کار این نشر کهنسال، تولید کتاب و علم و محتوای فرهنگی در حوزه فرهنگ ایران باستان می باشد و حمایت دولت از این گونه ناشرین، سبب وحدت ملی خواهد شد.

وی در پایان از جناب آقای تقوی ، رییس اداره اقلیت های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهت مساعدت ها و حمایت های انتشارات فروهر سپاسداری کرد.

گفتنی است در این نشست، موبد کوروش نیکنام، موبد پدرام سروش پور و سرکار خانم دیناز دهنادی، مدیر نشر برسم، آقای هارون یشایایی و جناب آقای دکتر آندرانیک سیمونی نیز به نمایندگی از ناشرین کلیمی و ارمنی باشنده بودند و در مورد شرایط انتشارات دیگر اقلیت های دینی سخن راندند.

 فرتورهایی از این نشست را در ادامه مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.