برگزاری 26 امین کارگروه دینی سراسر کشور در سازمان فروهر

بیست و ششمین نشست کارگروه دینی نمایندگان انجمن ها و ارگان های زرتشتی سراسر کشور در روز 26 اردیبهشت‌ماه سال 93 در سازمان جوانان زرتشتی تهران(فروهر)، 8.30 بامداد برگزار شد. پس از صرف صبحانه و نیایش گروهی و کشتی نوکردن هموندان کارگروه که با آوای خوش اوستاخوانی موبدیار راشین جهانگیری انجام شد، در ابتدا دادبه اورنگی؛ نایب رییس سازمان فروهر به نمایندگی از هیئت مدیره سازمان از تمامی نمایندگان انجمن های زرتشتیان شهرهای یزد، کرمان، شیراز، کرج، اصفهان، تهران به جهت همت والایشان و هماهنگی در برگزاری آزمون ترم نخست و پایانی کلاس های دینی دانش آموزان مدارس غیر زرتشتی ایران و با تاکید به اهمیت یکپارچه بودن و امنیت برگزاری آزمون از همگی آنها و یاریگرانشان، سپاسگزاری نمود. همچنین مراتب قدردانی دبیرخانه کارگروه دینی را از اسفندیار اختیاری؛ نماینده ایرانیان زرتشتی و گرداننده جلسات کارگروه دینی، موبدآفرین، پریوش خدادادی، گروه نگارش کتاب­های درسی دینی و اوستا دوره دبستان، مسوولان و معلمان دینی همه شهرستان­ ها و سرپرستان جمع­ آوری سوالات آزمون دینی هماهنگ و تمامی همراهان و یاریگران کارگروه دینی، ابراز داشت.

نخستین بحث، پیرامون گزارش استان ها و برگزاری آزمون هماهنگ درس دینی بود که درباره پرسش‌های هماهنگ سال اول دبیرستان انتقادهایی نیز مطرح بود. اسفندیار اختیاری، با تاکید بر اینکه، پرسش‌های به کار رفته در آزمون‌های هماهنگ همان پرسش‌های طرح‌شده توسط آموزگاران سراسر کشور بوده است و پرسش‌های این آزمون‌ها در یک جای خاص و توسط یک نفر طراحی نشده است، عنوان نمود: بایستی تمامی آموزگاران در آن مشارکت کرده و با طراحی پرسش، به بهبود سوالات و روند برگزاری آزمون یاری رسانند.

آماده‌سازی کتاب اوستا موضوع مورد بحث بعدی کارگروه دینی بود و مقرر شد، انجمن موبدان تهران، هرچه سریعتر متن دین‌دبیره و فارسی اوستای بایسته و برگردان آن را برای استفاده در کتاب‌های درسی دانش آموزان ارایه نماید که پیشتر نامه آن توسط دبیرخانه کارگروه به گرامی انجمن موبدان تهران تقدیم شده است.

طرح پیش‌نویس بودجه‌ آموزش اوستا در کلاس‌های دینی، توسط موبدیار راشین جهانگیری ارایه شد و مقرر شد در نشست آینده کارگروه درباره پیشنهادهای بیشتر رسیده، گفتگو شود.

گروه نگارش کتاب‌های درسی دینی دوره دبستان گزارشی از پیشرفت و آماده‌سازی کتاب‌های درسی دینی را ارایه نمودند. بهنام مرادیان اشاره داشت: در مهر 1393، کتاب‌های دین‌آموز چهار سال نخست دبستان در اختیار دانش‌آموزان خواهد بود، ایشان از عرضه کتاب‌های درسی دینی در قالب یک کتاب(دین‌آموز) برای استفاده آسان‌تر دانش‌آموزان خبر داد. وی افزود نسخه پی دی اف پیش‌نویس اولیه این کتاب‌ها برای نزدیک به 130 نشانی پست الکترونیک فرستاده شده است و طی هفته‌های آینده نسخه‌های کامل‌تر نیز برای دریافت دیدگاه‌ها فرستاده خواهد شد.

بیژن نوشیروانی مشاور گروه، در مورد نشست مشترک با کارشناسان روانشناسی انجمن خیریه پزشکان زرتشتی پیرامون عرضه خدمات آموزشی-کارگاهی، مشاوره‌ای و روانشناسی از سوی این انجمن برای مقاطع گوناگون تحصیلی، توضیحاتی را ارایه نمود. همچنین ایشان از فعالیت های جانبی این گروه همچون تولید سی دی «آوای دین بهی» و عرضه آن به دانش‌آموزان زرتشتی سراسرکشور و مهدکودک‌های زرتشتی ایران خبر داد.

راشین جهانگیری نیز از تکمیل کتاب آموزش اوستا و خط دین دبیره سه سال نخست دبستان تا مهر سال 1393 خبر داد.

برگزاری کلاس‌های بازآموزی سالانه آموزگاران دین زرتشتی، واپسین بخش این نشست بود. مرادیان مسوول برنامه‌ریزی این کلاس‌ها، طرح‌های اولیه خود را برای برگزاری مطرح نمود. همچنین محل برگزاری بازآموزی سالانه دبیران دین زرتشتی، پردیس مارکار یزد و در روزهای 26 تا 28 تیرماه، پیشنهاد شد که با موافقت هموندان کارگروه و نماینده کمیسیون دینی استان یزد، تصویب شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.