برگزیدگان دومین دوره از جشنواره نشان فروهر مشخص شدند

برترین پایان‌نامه‌های حوزه‌ی تاریخ، فرهنگ و زبان‌های ایران باستان در دومین دوره از جشنواره نشان فروهر رونمایی شدند.

پایان‌نامه‌ها (دکتر حکیمه هاشمی برای پایان‌نامه «تحلیل جامعه‌شناختی عوامل موثر بر اعتماد اجتماعی جامعه زرتشتیان شهر تهران» در مقطع دکتری، ویدا موفقی برای پایان‌نامه «تاریخ‌نگاری علیرضا شاپور شهبازی» و اسفندیار رحمتی‌نیا برای پایان‌نامه «نقش سیاسی اجتماعی زن در تاریخ ایلام» در مقطع کارشناسی ارشد) و رساله‌های برتر (احسا‌اله شبط‌الشیخ برای پایان‌نامه «تاثیر هخامنشیان بر تحولات سیاسی آتن در جنگ‌های پلوپونزی) و سپاسداری از دکتر سعید عریان مولف کتاب «بندهش، آوانوشت، ترجمه و یادداشت‌ها»، دکتر چنگیز مولایی مولف کتاب «فرهنگ زبان فارسی باستان»، و دکتر حمیدرضا دالوند مولف دو جلد کتاب «تاریخ و سنت زرتشتی» و «متون فارسی زرتشتی» از برترین‌های این دوره بودند.
در بخشی از این برنامه که دوشنبه 23 اسفندماه در تالار ایرج(خسروی) برگزار شد، دکتر فرزانه گشتاسب، دبیر همایش با اشاره به برگزیدگان نشان فروهر گفت: امسال یک پایان‌نامه‌ در مقطع دکتری و دو پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد موفق به دریافت نشان فروهر شدند. همچنین از یک رساله برتر قدردانی شد. در بخش کتاب هم، آثار بسیاری درباره فرهنگ و زبان‌‌های باستانی منتشر شده که در اینجا از سه استاد به‌نام و دلسوز این رشته که در سال 1399 کتاب‌های بسیار فاخری را در این حوزه منتشر کردند، سعید عریان، چنگیز مولایی و حمیدرضا دالوند که هر سه از استادان رشته فرهنگ و زبان‌های باستانی هستند.
دکتر اسفندیار اختیاری نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس نیز در ادامه با افتخار به هویت ملی خود، دلیل مهم بودن هویت ملی و ایرانی و دوست داشتن این هویت را داشتن فرهنگی کهن، زبان و تاریخ‌مان دانست.
در این برنامه که از ساعت 17 آغاز شد، پیام دکتر عبدالسلام کریمی، مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی از سوی دکتر زارع نیز خوانده شد: برپایی جشنواره نشان فروهر و تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر با موضوع تاریخ، فرهنگ و زبان‌های ایران باستان به همت سازمان جوانان زرتشتی و انتشارات وزین فروهر اقدامی علمی ارزشمند و کاری بس سترگ در عرصه علم و فرهنگ ایران زمین است. آنچه یک ملت را در طول تاریخ حفظ و حراست می‌کند فرهنگ، زبان و هویت ملی مردم آن سرزمین است به یقین این فرهنگ و زبان فارسی در تاریخ ایران زمین چنین نقشی را دارا بودند. البته واضح و مبرهن است زبان، فرهنگ و قومیت محلی در ایرانیان بخش جدایی‌ناپذیر هویت ملی و در عین حال میراث‌دار فرهنگ و تاریخ ایران زمین است که به سان گل‌های زیبا و گوناگون بوستان و گلستان ملی را تشکیل داده و فرهنگ عظیم ایرانی را همواره با برپایی آیین‌ها و جشن‌هایی چون نوروز و مهرگان در دل و جان خود حفظ کردند.
پژوهش‌های تاریخی و مطالعات میدانی بیانگر آن است که فرهنگ ایران زمین، فرهنگ یکتاپرستی، مهرورزی، مدارا و عدالت‌جویی است به همین دلیل ادیان بزرگ آسمانی بشر را خداپرستی، اخلاق و نوع‌دوستی دعوت کرده‌اند در این فرهنگ جای گرفته و پیروان ادیان توحیدی از زرتشتیان، کلیمیان، مسیحیان، صائبین مندایی و مسلمانان این سرزمین را بستری مناسب برای رشد، توسعه و تکامل خویش برگزیدند. اینجانب به عنوان مشاور رئیس‌جمهور و به نمایندگی از دولت جلیله و ریاست محترم جمهور از این اقدام علمی و فرهنگی تقدیر و تشکر می‌کنم. اهتمام و توجه مدیران سازمان جوانان زرتشتی و انتشارات فروهر به برگزاری دومین جشنواره نشان فروهر با انگیزه ایجاد توجه لازم به تاریخ فرهنگ و زبان‌های ایران باستان را قابل تقدیر و تحسین می‌دانم.
دکتر سعید عریان، پژوهشگر این حوزه نیز درباره تحقیق و تالیفی که درباره بندهش انجام داده است، گفت: بندهش با هیچ‌یک از متون پهلوی قابل قیاس نیست حتی با دینکرد که از نظر حجم چندین برابر آن است و به «دایره‌المعارف» مزدیسنا شهرت یافته است زیرا تنوع مطالب و مقولات علمی در آن شگفت‌آور است.
دکتر چنگیز مولایی، نویسنده برگزیده نشان فروهر به دلیل تالیف کتاب «فرهنگ زبان فارسی باستان» گفت: با انتخاب چنین عنوانی من باید افزون بر لغاتی که در کتیبه‌های فارسی باستان آمده است باید به لغات فارسی باستان بپردازم که در زبان‌های دیگر هم‌عصر فارسی باستان از جمله اسامی خاصی که در الواح عیلامی آمده است که شرایط این کار فراهم نبود. از آنجا که من درباره زبان‌های عیلامی و اکدی دانش کافی نداشتم لذا ترجیح دادم به جای نقل قول از کتاب‌ها از لغات استفاده نکنم و عنوان کتاب «لغات کتیبه‌های فارسی باستان» باشد.
حمیدرضا دالوند در بخشی از سخنانش گفت: «دو کتابی که درباره‌ی تاریخ و سنت زرتشتی نوشته شده و وظیفه دانشگاهی من بوده است، ذره ناچیزی در برابر سنت زرتشتی است و سایر استادانی که در این حوزه کار می‌کنند و من هم به عنوان یک دانشجو در این زمینه تحقیق می‌کنم و با همه کوششم بر آنم که حداقل افق جدیدی را به عنوان سنت زرتشتی در روزگار اسلامی مطرح کنیم و کوشش‌هایی که مغفول مانده و آن بستر تاریخی و فرهنگی که این آثار در آن شکل گرفتند آنها را حداقل به عنوان موضوع مطرح کنیم و به پاسخ این پرسش برسیم که راز بقای جامعه زرتشتی در چیست؟ عجیب آنکه به نظرم جامعه زرتشتی به این موضوع فکر نمی‌کند، یعنی در خود جامعه به دنبال احیای سنت نیستند، هر چند این تنها مشکل جامعه زرتشتی نیست و جامعه مسلمانی ما هم با آن درگیر است. از دید من آن‌چه جامعه زرتشتی را نگه داشته است، سنت آن بوده است. در حالی که امروز با آن نگاه روشنفکری که در همه ادیان و مذاهب رخنه کرده به نظرم ناجوانمردانه سنت را پس می‌زند. در حالی که سنت زرتشتی، سنت فرهنگی و میراث تاریخی و فکری ماست.»
جشنواره نشان فروهر به همت انتشارات فروهر و سازمان جوانان زرتشتی، از سال گذشته و با هدف شناساندن اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه تاریخ،فرهنگ ایران باستان آغاز به کار کرد و هر ساله از برترین پایان نامه های برتر در این حوزه و در مقاطع ارشد و دکتری تقدیر به عمل می آورد.

تصاویری از دومین جشنواره نشان فروهر(برگرفته از تارنمای برساد و امرداد)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.