گزارش گرامیداشت دکتر پرویز اهورایی در نخستین سپاس فروهر

مراسم گرامیداشت دکتر پرویز اهورایی در نخستین برنامه از سلسله برنامه های “سپاس فروهر” برگزار شد .

دکتر اسفندیار اختیاری نماینده ایرانیان زرتشتی در این مراسم با اشاره به نقش فرهنگ در طول تاریخ گفت: «پدران ما برای حفظ این فرهنگ چه ایستادگی هایی که انجام ندادند ما زرتشتیان به گواه خیلی از غیر همکیشان هوشمندانه فرهنگ خود را نگه داشتیم. این موضوع، ارزشمندی کار گذشتگان را نشان میدهد.»

وی افزود:«نمونه بارزش جشن سده ای است که چندی پیش ثبت جهانی شده است. یادم هست در یزد و در محله ما اجازه برگزاری این جشن را نمیدادند و باید به صورت پنهانی آن را جشن می گرفتیم. اما امروز شاهد ثبت جهانی آن هستیم . البته باید دراین راه از مردم کرمان تشکرکرد که ثبت جهانی سده مدیون آنان و غیرتشان بود که سال ها زرتشتی و مسلمان کنار هم، آن را پاس داشتند. البته که در ثبت جهانی این جشن، سازمان فروهر هم که آن را با شکوه هرچه تمام تر در کوشک ورجاوند برگزار می کرد نیز نقش داشت. برای همین باید بابت جشن سده و جهانی شدنش از دکتر اهورایی هم سپاسگزاربود.»

دکتر اختیاری گفت:«یکی از ستونهای ما در امور فرهنگی، سازمان فروهر است. نمونه اش مجله فروهر و انتشارات آن و همینطور کلاس های دینی است، اصالت همه کارهای فرهنگی در دست این سازمان بود.»

نماینده زرتشتیان افزود:«باید قدردان آن هایی باشیم که دریک دوره و بعد از یک دعوا و اختلاف از فعالیت های جامعه صرفنظر نمی کنند، برخی از افراد استخواندار در جامعه وجود دارند، کسانی که از وقت بودن در کنار خانواده شان گذشتند، مگر می شود 60 سال دارایی که می توانید در جایی دیگر هزینه کنید در سازمان فروهر هزینه کنید. از بودن در کنار فرزندان و همسر خود بگذرید و از خیلی کارهایی که میشد به جای سازمان فروهر انجام داد صرفنظر کنید. اما پرویز اهورایی چنین کرد از طرفی او شخص بسیار پیگیری است کسی که تا به نتیجه نرسیدن امور ، آن را رها نمی کند. خودم به چشم میدیدم شبانه روز چگونه پیگیر کارهایی بود که احتمال میدادیم به نتیجه نرسد. دکتر اهورایی از طرف جامعه زرتشتی، از شما و خانواده تان سپاسگزارم .»

دکتر افشین نمیرانیان رئیس انجمن زرتشتیان نیز با اشاره به فروتنی پرویز اهورایی گفت:«اهورایی از جنبه های مختلف فروتن است، بدون هیاهو به جامعه زرتشتی خدمت می کند، اصلا دوست ندارد فعالیت های زیادش را به روی کسی بیاورد. جنبه دیگر فروتنی وی به این جهت است که او یک شخصیت بزرگ برای جامعه ایران است. ایشان یک دانشمند و از اساتید برجسته موسسه رازی، عضو وابسته فرهنگستان علوم هستند و این ها جایگاه های کمی نیست. رسیدن به این مقام دشوار است و کسانی که به لحاظ علمی انسان بزرگی باشند به آن میرسند اما هیچکدام از ما از چنین چیزی خبر نداریم چون ایشان نخواستند که بدانیم برای همین هم باید ازاو یادبگیریم. امیدواریم که همیشه باشند و از ما حمایت کنند.»

دکتر فرزانه گشتاسب مدیر موسسه انتشارات فروهر درباره اینگونه نشست ها اظهار کرد: «برگزاری این طور برنامه ها نفس سپاسگزاری را به ما می آموزد و ازاین بابت بسیار شایسته و مفید است چرا که بیانگر قدردانی ما نسبت به افرادی است که مدیون آن ها هستیم، فایده دیگر آن فرهنگسازی است که دراین رابطه انجام می گیرد. نکته ای  که در کتاب ها و اندرزنامه ها توصیه شده است از سویی قدردانی از افرادی که پیشکسوت هستند و سال های سال، خود را وقف جامعه کردند این فرصت را  به ما میدهد تا خدماتشان را مرور کنیم و این موضوع ، کلاس درسی می شود برای جوانانی که باید ادامه امور جامعه و فعالیت های آن رابه دوش بکشند.»

دکتر گشتاسب افزود:« پرویز اهورایی، حافظه و تاریخ شفاهی سازمان فروهر است. جزییاتی در ذهن ایشان است که بسیار مهم اند و باید ثبت شوند.»

وی گفت :«انتشارات فروهر ویترین جامعه زرتشتی است و از طریق این انتشارات است که تحقیقات بسیاری درباره ایران باستان صورت گرفته است.»

مدیر انتشارات فروهر به بی توقعی اهورایی در قبال کارهای اجتماعی اش اشاره کرد  و افزود:« تنها چیزی که برای اهورایی ارزشمند است، منافع جامعه زرتشتی است . اینکه آیا فلان کاری برای زرتشتیان مفیدهست یا نه . یکی دیگر از صفات بارز او سعه صدر ایشان است. سازمان فروهر یک الگوی موفق از جامعه ای است که در زیر سایه محدودیت ها، جوانان، با انرژیشان آن رانگه داشته اند. امروز همه ما باید با خود بگوییم که آیا برای فردای خودمان و نسل بعدیمان کاری کرده ایم ؟ امثال اهورایی در پاسخ به این سوال سرافرازند و امیدواریم ما نیز قدرشناسی خودمان را دراین راستا به شایستگی نشان دهیم.»

مهرتاش مهروزیاد زردشتی عضو هیات مدیره سازمان فروهر هم گفت:«در سال هایی که ما به بازی و شوخی می گذراندیم چه زحماتی که دکتر اهورایی می کشیدند و ما قدر آن را نمیدانستیم . او بوده که بسیاری چیزها را زنده نگه داشت اگر دکتر اهورایی نبود سازمانی زنده نمی ماند، شاید وصال ساخته نمیشد و شاید کوشک ورجاوندی وجود نداشت.»

پرویز ملک پور نماینده زرتشتیان در مجلس اول و دوم هم با اشاره به  میانه روی پرویز اهورایی گفت: « قانونگرایی، شکیبایی، پرهیز از تک صدایی، تلاش برای رسیدن به خرد جمعی با هماهنگ نمودن کنش های اجتماعی از ویژگی های میانه روی است. ریشه بسیاری از انحرافات فردی را در عدم رعایت این خصیصه می دانم . می گویند هنگامی که خطری پیش میاید یا می شود افراطی عمل کرد یا به تفریط متوسل شد یا میانه رو و شجاعانه عمل کرد. به استناد خدمات اهورایی و با عنایت به مولفه هایی که گفته شد، گواهی میدهم او یک میانه رو بوده و هست.»

آرزو اهورایی فرزند وی نیز دراین مراسم اظهار کرد:«هدف همه ارگان های زرتشتی کمک به بالا بردن وضعیت مالی، فرهنگی، هنری دینی، ورزشی، تمام زرتشتیان است، خوشحالم در خانواده ای بودم که مرا با کارهای اجتماعی آشنا کردند، من میدیدم چگونه دراین راه تلاش می کنند. یکی از تجربه های من از کار اجتماعی، احساس آرامش روانی است که از آن به دست میاوردم و این موضوع با هیچ چیزی در دنیا قابل مقایسه نیست و تا وقتی هم بهره نشوید، نمی توانید این احساس خوب را تجربه کنید. خوشا به سعادتمان که این فرصت خدمت رسانی در جامعه وجود داشته است . تا کسی کار نکند مشکلی هم  ایجاد نمیشود وقتی کار انجام میدهید حرف و حدیث هم زیاد است کسی که کار اجتماعی می کند باید بداند حرف هم پشت سرش هست ، اما عشق به کارهای جماعتی مانع توجه به این موضوعات می شود.»

در پایان مراسم هم پرویز اهورایی از همه برگزار کنندگان این مراسم تشکر کرد. گفتنی است ارگان های مختلف زرتشتی با دادن هدایایی سپاس خود از پرویز اهورایی را به نمایش گذاشتند.

گروه نیایش: پریا کاویانی، نیایش زندیان، ستایش زندیان، پدرام شاه گشتاسبی، رادمهر شیدایی و رامش شیدایی
موبدیار سرور تاراپوروالا، سرپرست گروه نیایش، دکتر نگار بزرگ چمی، آموزگار گروه نیایش و ویستا اوشیدری، رابط گروه نیایشموبدیار دکتر راشین جهانگیری، مجری مراسم سخنرانی دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی سپاسداری نماینده ایرانیان زرتشتی از دکتر پرویز اهورایی سخنرانی دکتر افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهرانسپاسداری از میزبانان جلوی درب ورودی
مهرگان خدادادی و هورشید نیکفام اجرای موسیقی توسط مهران خادمیسخنرانی دکتر فرزانه گشتاسب، مدیر انتشارات فروهر سخنرانی مهرتاش مهروزیاد زردشتی، عضو هیات مدیره سازمان فروهرسخنرانی پرویز ملک پور، نماینده زرتشتیان در مجلس اول و دوماجرای موسیقی توسط مانترا خسرویانی و هونام خسرویانی سخنرانی آرزو اهورایی، فرزند دکتر پرویز اهورایی سپاسگزاری دکتر پرویز اهورایی سپاسداری سازمان فروهر از دکتر پرویز اهورایی

اعضای هیت مدیره سازمان فروهر از سمت راست :نفر اول فریدون بهرامیان فرشید،نفر سوم مهرتاش مهروزیاد زردشتی، نفر چهارم اردشیر اورمزدی، نفر پنجم شهنام فرزانهسپاسداری انجمن زرتشتیان تهران از دکتر پرویز اهورایی

سپاسداری انجمن زرتشتیان شریف آباد مقیم مرکز(اشا) از دکتر پرویز اهورایی سپاسداری سازمان زنان زرتشتی از دکتر پرویز اهوراییسپاسداری هفته نامه امرداد از دکتر پرویز اهورایی سپاسداری باشگاه فروهر از دکتر پرویز اهورایی

از سمت راست :نفر اول شهرام خسرویانی مسئول اجرایی باشگاه ورزشی فروهر، نفر چهارم شهنام فرزانه عضو هیت مدیره سازمان فروهر و رابط کمیسیون ورزشی اهدای یادبود به نمایندگی کانون دانشجویان زرتشتی به دکتر پرویز اهوراییسپاسداری انتشارات و مجله فروهر از دکتر پرویز اهورایی

از سمت راست :نفر اول دکتر فرزانه گشتاسب، مدیر انتشارات فروهر، نفر دوم موبد پدرام سروش پور سردبیر انتشارات فروهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.