در نخستین سال از جهانی شدن سده

آتش جشن سده بر نقشه ایران نقش بست

آتش جشن سده امسال سه‌شنبه دهم بهمن‌ماه 1402 خورشیدی و در نخستین سال جهانی شدن آن با نماد نقشه‌ی ایران شعله‌ور شد و شگفتی باشندگانِ گردِ آتش را به همراه داشت.

جشن سده امسال، پس از سال‌ها، با حضور گسترده همکیشان در کوشک ورجاوند و از سوی هموندان و یاریگران سازمان جوانان زرتشتی (فروهر)، سه‌شنبه دهم بهمن‌ماه 1402 خورشیدی برگزار شد.

آیین این روز با نواختن سرود ملی از سوی گروه موسیقی نیروی هوایی ارتش و پخش نوای خوان اشم‌وهو آغاز شد. در ادامه گروه نیایش سازمان فروهر به سرپرستی و آموزگاری موبدیار سرور تاراپوروالا و آموزگاری دکتر نگار بزرگ‌چمی آغازگر برنامه بودند. گفتنی است ویستا اشیدری رابط این گروه بود و آترا خرمشاهی در تهیه پوشش اجراکنندگان بدون هرگونه چشم‌داشتی همکاری داشتند. رادمهر شیدایی، میترا سیستانی، پریا کاویانی، فربد فرهی‌فر، رامش شیدایی، فراز فرهی‌فر، بنیتا آزاده، ستایش زندیان، نیایش زندیان، شیدا مزداپور، هودانوش نمیرانیان از هموندان این گروه بودند که سه‌شنبه دهم بهمن‌ماه به روی سن رفتند.

در این برنامه مهرتاش مهروزیاد فرنشین سازمان جوانان زرتشتی (فروهر) به روان درگذشته آقای خداداد جمشیدیان سرپرست کوشک ورجاوند که سالیان سال برای کوشک ورجاوند زحمات بسیاری کشید و از جان و دل مایه گذاشت، درود فرستاد و جا سبز باد داد. وی در ادامه عنوان کرد نزدیک به 200 تن در دوماه برای برگزاری این جشن کوشیده‌اند که جای تقدیر بسیاری دارد. پخش نماهنگ(کلیپ) برگزاری جشن‌ سده در سال‌های پیش و همچنین نماهنگ دیگری که روند آماده‌سازی کوشک ورجاوند را برای جشن سده به نمایش می‌گذاشت، از دیگر برنامه‌های جشن سده سال 1402 خورشیدی بود.

همچنین در این برنامه دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس و موبد پدرام سروش‌پور به عنوان نماینده‌ی انجمن موبدان ایران، ایراد سخنرانی کردند و با تاکید بر اینکه امسال این جشن در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است، پیرامون فلسفه‌ی جشن سده، چگونگی برگزاری آن در دوره‌های مختلف و روند ثبت جهانی شدن آن گفتند.

گروه حرکات آیینی-نمایشی آیلان با باشندگی نوید ولی‌زاده، آرتا غیبی، امیرعلی کاظمی، علی بایرامی نیز در ادامه‌ی این برنامه که از ساعت 17 در سالن سرپوشیده‌ی تعبیه شده در کوشک ورجاوند آغاز شد، برای باشندگان دو اجرای مجزا داشتند.

دکتر زهره زرشناس زبان‌شناس، ایران‌شناس و باستان‌شناس و از اساتید برجسته این حوزه و دکتر علیقلی محمودی بختیاری از اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی نیز از باشندگان این جشن بودند که هر کدام از منظر و حوزه‌ی علمی خود به ویژگی‌های جشن سده و ریشه‌ی آن پرداختند و آن را برای باشندگان توصیف کردند.

اجرای گروه موسیقی تلفیقی «راز زُروان» به سرپرستی و خوانندگی هادی فرشچی نیز پایان‌بخش برنامه‌های سالن بود.

گروهی از موبدان، نوجوانان و جوانان زرتشتی برپایی آتش را بر دوش داشتند که در ادامه نام آن‌ها را میخوانیم: درسا دانش، آروین فروهری، بهاره جویبان، شایان فرزانه، آرین مهربد، بردیا کیومرثی، رازمهر رستمی، مهزاد خسرویانی، ارشیا آریانفر، پویا فرهی، شروین نمیرانیان، ارشیا ناهید، ارشیا شهریاری، ارشام زندیان، کاویان گشتاستبی، نریمان شهریاری، شادمهر یزدانی، موژان فرزانه، آروین کشاورزی، فیروزه خسروی، آرمیتا کیومرثی، پورچیستا سعادت، فربد لر کلانتری، رادین نعیمی، آویسا دانش، نیکان پیمانی فرد، روژین نعیمی، آناهیتا بختیاری، سپهر خسرویانی، کیخسرو اشتری، آرین مالی، آتوسا رییسی، پدرام کاویانی، اسفندیار اردشیریان، آویسا پشوتنی، بیتا عبد شریف  آبادی، ویدا سلامتی، کوشا زندیان، یکتا بختیاری، پریا منوچهری.

فیلمبرداری این مراسم را که از ساعت 17 تا 21 به درازا کشید، گروه فیلم‌برداری آقای شهروز کاوسی بر عهده داشتند.

گفتنی است مسوولیت صدابرداری، موزیک و نورپردازی جشن سده را گروه آقای سهراب جمشیدیان به همراه پسرشان آقای شایان جمشیدیان عهده‌دار بودند که این خویشکاری را بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت مالی و به نیت روانشادی برادرشان شادروان خداداد جمشیدیان به جای آوردند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.