گزارش همایش بزرگداشت ثبت جهانی جشن سده در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

آیین بزرگذاشت ثبت جهانی سده یکشنبه هشتم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ خورشیدی با حضور جمعی از مسوولان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دوست‌داران این حوزه و رونمایی از ویژه‌نامه مجله فروهر با باشندگی جمعی از زرتشتیان برگزار شد.

در این آیین که با همکاری انجمن زرتشتیان تهران و پذیرایی مهمانان با نان روغنی ویژه‌ی زرتشتیان(سیروگ) از سوی این انجمن همراه بود، پیرامون پیشینه‌ی جشن سده، پروسه‌ی ثبت جهانی شدن سده و تاثیرات پس از آن در جامعه‌ی بیرون گفت‌وگو شد.

گروه نیایش متشکل از نوجوانان زرتشتی به سرپرستی موبد سرور تاراپور والا و آموزگار گروه دکتر نگار بزرگ چمی آغازگر این برنامه بود. موبد سرور تاراپوروالا به همراه چیستا سعادت نیز با خوانش بخشی از اوستای آتش نیایش، آتشی نمادین را به مناسبت جشن سده افروختند.

در این برنامه که در تالار خلیج‌فارس پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد، دکتر افشین نمیرانیان رییس انجمن زرتشتیان تهران، دکتر فرزانه گشتاسب عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر مصطفی ده‌پهلوان ریاست پژوهشگاه، دکتر ایزدی مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، دکتر آتوسا مومنی رییس مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس تهران، دکتر علیرضا حسن‌زاده رییس پژوهشکده مردم‌شناسی و مدیر پروژه‌ی ثبت جهانی سده سخنرانی کردند.

در بخش دیگری از این برنامه، کلیپی از پروسه‌ی ثبت جهانی سده برای باشندگان پخش شد و شاهنامه‌خوانی از سوی باران نیک اندیش انجام شد. همچنین رونمایی از ویژه‌نامه ثبت جهانی سده، کهن‌ترین جشن ایرانی با حضور مهرتاش مهروزیاد رییس هیات‌مدیره سازمان جوانان زرتشتی تهران(فروهر) و دکتر فرزانه گشتاسب صورت گرفت. از دست‌اندرکاران ثبت جهانی جشن سده نیز در پایان سپاس‌داری شد.

رادمهر شیدایی، میترا سیستانی، پریا کاویانی، فربد فرهی فر، رامش شیدایی، فراز فرهی فر، بنیتا آزاده، ستایش زندیان، شیدا مزداپور، نیایش زندیان(اعضای گروه نیایش به ترتیب خوانش از سوی مجری)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.