پیام دکتر حسن روحانی به کنگره جهانی زرتشتیان

 رئیس جمهوری در پیامی به دهمین کنگره جهانی زرتشتیان تاکید کرد: پندار، گفتار و کردارنیک آموزه ی بزرگی است که می تواند به اخلاق و اندیشه انسانی سمت و سوی الهی بدهد.
متن پیام دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهور به دهمین کنگره جهانی زرتشتیان:

                       به نام خداوند جان و خرد   كزين برتر انديشه برنگذرد

برگزاري دهمين كنگره جهاني زرتشتيان را صميمانه تبريك مي­ گويم و براي تمامي شركت كنندگان ارجمند و دست اندركاران سختكوش آن آرزوي توفيق دارم. نشست ­هايي از اين دست نه تنها براي پيروان زرتشت بزرگ كه براي مسلمانان و ايرانيان مايه مباهات است، هرجا گوهر دين- كه در همه اديان الهي يكي است- پاس داشته شود و هر جا مشتركات بين فرهنگي و ميان تمدني بازآفريني شوند، همه از آن بهره مي ­برند.

قرآن كريم- كتاب ما مسلمانان، اهل كتاب را دعوت مي­ كند كه “بياييد بر سر سخني كه ميان ما و شما يكسان است بايستيم، اينكه جز خداي يكتا را نپرستيم و چيزي را با او شريك نگردانيم و بعضي از ما بعضي ديگر را به جاي خدا به خدايي نگيرد”. اهورامزدا، “خداي نيك سرشت آيين زرتشت”  كه “سَروَر دانايي” و “سرچشمه هم خوبي ها”ست، انسان را به همين سخن فرا مي­ خواند. “پندارنيك”، “گفتارنيك” و “كردارنيك” آموزه بزرگي است كه مي­ تواند به اخلاق و انديشه انساني سَمت و سوي الهي بدهد.

نه تنها ما ايرانيان، بلكه جهانيان به خوبي مي­ دانند كه زرتشتيان با اعتقاد به داوري پايان جهان و پيروزي نيكي بر بدي و راستي بر دروغ از مظاهر اخلاق عملي­اند و ميان زندگي مادي و معنوي، اعتدال آرماني را برگزيده اند. اين فرمان آيين زرتشتي كه، بر ترديد و آرزوي نادرست با خرد، بر آز با خرسندي، بر خشم با آرامش، بر رشك با نيكجويي، بر نياز با هشياري، بر ستيز با‌ آشتي و بر دروغگويي بايد چيره شد، سخني مشترك و مستتر در همه اديان الهي است كه مي­ تواند براي انسان و جهان، حيات بر آمده از عقلانيت و اعتدال و اخلاق را بيافريند و گسترش دهد.

جهان امروز بيش از هر زمان نيازمند اين سرچشمه ­هاي معنوي و اخلاقي و همزيستي ميان پيروان اديان است و بايد از معرفت و تجربه بشر در راه تحقق اين ضرورت به جد بهره برد. ايران زادگاه زرتشت، پيام آور نيكي­ ها و خوبي­ ها و موطن نخست زرتشتيان بوده است و حضور مستمر دين زرتشت حتي در كنار اسلام در ايران، نقش تاثيرگذاري به پيروان اين آيين الهي در گستره فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي داده است. بايد اين زيسته ديرين را امروز نيز بازآفريد و تقويت كرد و با همدلي و همراهي و همزيستي راه را بر انديشه­ ها و تلاش­ هاي هدفمند اهريمني كه مي­ خواهند جهان را به منازعه ميان اديان و مذاهب بكشانند، بست. تفرقه و نزاع و برساختن عصبيت­ ها و تعصبات نابجاي ديني و مذهبي هر كجا كه باشد، ساخته و پرداخته سياست­ هاي شيطاني است و ترديدي نيست كه در اين ميان امروز مسئوليت پيروان همه اديان و مذاهب سنگين­ تر از پيش است.

براي همه زرتشتيان جهان از خداوند بزرگ توفيق مدام، مسئلت دارم و به پارسيان هند كه شهروندان خوشنام و ارجمند اين سرزمين كهن مي­ باشند به طور ويژه درود مي­ فرستم. اميدوارم كه با برگزاري كنگره آتي زرتشتیان در ايران موطن كهن آنان، ميزبان مهرباني­ هاشان باشد. انشاءالله   

 

 دكتر حسن روحاني

رييس جمهوري اسلامي ايران

                                                                                                                                          

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.